Warsztaty "Ojcowie i Matki pustyni" trwały na Drodze Ikony przez cały jesienny semestr 2011. Prowadził je Michał Szwarc. Ich przedmiotem była ikonografia pierwszych pustelników chrześcijańskich IV i V wieku w przedstawieniu półpostaciowym.
W czasie zajęć poznaliśmy historię monastycyzmu pierwszych wieków chrześcijaństwa, ikonograficzne zasady kompozycji danego przedstawienia i wykonaliśmy własnoręczne szkice wybranych postaci. Skupiliśmy się na przedstawieniu pięciu świętych: Marii Egipcjanki, Sary, Antoniego Wielkiego, Pachomiusza i Marona. W trakcie spotkań czytaliśmy także
przypowieści mądrościowe Ojców pustyni, a z przygotowanych prezentacji i opowieści poznaliśmy jaka jest pustynia egipska, jak wyglądają chrześcijańskie świątynie i malarstwo etiopskie oraz jak są malowane wnętrza nowopowstałych świątyń prawosławnych na Podlasiu.
Dzięki wspólnej pracy mogliśmy dzielić się dotychczasowym doświadczeniem malarskim i
obserwować wzajemnie zmagania z tematem i techniką tempery. Dla mnie osobiście było to także niezwykle cenne doświadczenie wspólnoty, która razem modli się w różnych rytach, pracuje, uczestniczy w poświęceniu Muzuem Ikon i śpiewa kolędy przy choince. A wszystko "ku chwale,
radości i upiększeniu Kościoła Świętego".
W czasie zajęć poznaliśmy historię monastycyzmu pierwszych wieków chrześcijaństwa, ikonograficzne zasady kompozycji danego przedstawienia i wykonaliśmy własnoręczne szkice wybranych postaci. Skupiliśmy się na przedstawieniu pięciu świętych: Marii Egipcjanki, Sary, Antoniego Wielkiego, Pachomiusza i Marona. W trakcie spotkań czytaliśmy także
przypowieści mądrościowe Ojców pustyni, a z przygotowanych prezentacji i opowieści poznaliśmy jaka jest pustynia egipska, jak wyglądają chrześcijańskie świątynie i malarstwo etiopskie oraz jak są malowane wnętrza nowopowstałych świątyń prawosławnych na Podlasiu.
Dzięki wspólnej pracy mogliśmy dzielić się dotychczasowym doświadczeniem malarskim i
obserwować wzajemnie zmagania z tematem i techniką tempery. Dla mnie osobiście było to także niezwykle cenne doświadczenie wspólnoty, która razem modli się w różnych rytach, pracuje, uczestniczy w poświęceniu Muzuem Ikon i śpiewa kolędy przy choince. A wszystko "ku chwale,
radości i upiększeniu Kościoła Świętego".
Gdzie znajdę w necie listę etiopskich Ojców Pustyni? Dominik
OdpowiedzUsuń